Dagje Ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Stef Kusters - WaarBenJij.nu Dagje Ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Stef Kusters - WaarBenJij.nu

Dagje Ayutthaya

Door: S & E

Blijf op de hoogte en volg Stef

13 December 2017 | Thailand, Ayutthaya

Vanochtend om kwart over 6 ging de wekker alweer, want om half 8 moesten we de bus naar Ayutthaya hebben, tenminste dat was de bedoeling... toen we op het station aankwamen bleek dat die pas om 8 uur vertrok. Geen probleem, we hebben gewoon chill gewacht op het station. De reis is soepel verlopen, ook ik heb eindelijk eens geslapen onderweg, heerlijk. Rond kwart over 12 kwamen we aan in Ayutthaya, waar we meteen met een tuctuc door zijn gegaan naar het station om een ticket te bemachtigen voor de nachttrein. Dit hadden we ook online kunnen boeken, maar op deze manier hebben we uiteindelijk 25 euro gespaard. En Emily heeft natuurlijk weer minder hoeven te betalen, vrouwen.... daarna hebben we onze backpacks in een kluis gedaan op het station en zijn we een scooter gaan huren (150 Bath; 3,90 euro, voor de hele dag). Dit was wel even een uitdaging, want zoals de meesten van jullie wel zullen weten rijdt de Thai als een gek. Er zijn geen regels, voor een rood licht stopt niet iedereen, scooters rijden overal en auto's moeten maar opletten. En ohja, hier wordt aan de linkerkant van de straat gereden. Even wennen dus, maar we zijn er zonder brokken vanaf gekomen.
In het begin hadden we geen idee waar we heen moesten, maar gelukkig is er een mooie app "kaarten" op de iPhone en deze heeft ons overal naartoe geleidt. Ayutthaya was vroeger de hoofdstad van Thailand, deze stad was het culturele centrum van het land. De hele stad is omringt door water. En wow, wat is het een mooie stad. We hebben onwijs mooie tempels gezien. Ondanks dat het bloedheet was, hebben we ons de ogen uitgekeken.
Vanmiddag zijn we gaan lunchen bij een restaurantje. Het bestellen ging nogal moeizaam, tot ze ons vroeg waar we vandaan kwamen. "The netherlands". "Oh hou je van pittig eten of liever niet, ik heb ook frietjes". Emily en ik keken elkaar aan en wisten niet wat ons overkwam. Het vrouwtje sprak geen engels, maar wel een aardig woordje nederlands. Ze heeft een aantal jaar in Den Haag gewoond en haar man woont daar nog steeds, maar komt haar om de paar maanden opzoeken. Helaas vond Emily het eten hier iets minder (niet te vreten, het smaakte zoals het in Thailand kan ruiken, niet zo lekker dus). Nadat we hebben gegeten en wat gepraat met het aardige vrouwtje, zijn we door gegaan naar de laatste tempels. Om 1900 moesten we de scooter terugbrengen. Wel moesten we eerst nog even tanken, want we hadden toch de hele dag gekacheld met dat mooie roze ding (20 Bath; 0,52 euro). Aangekomen bij het leuke guesthouse waar we de scooter hadden gehuurd, hebben we hier ook een hapje gegeten. Dit was echt héérlijk en we hebben hier gemakkelijk de tijd omgekregen die we nog moesten wachten op de nachttrein. Op dit moment zitten we dus in de trein naar Chiang Mai, waar we niet naast elkaar slapen, maar boven elkaar (stapelbed dus). See you soon ✌

• 13 December 2017 - 16:39

Angelique En Ger En Joey:

Geweldig hoe je schrijft stef is heerlijk en grappig om
    Te lezen. En ja we weten dat emily erg ontvankelijk is voor geurtjes. Have fun mupjes. Dikke kus angelique (mama)

• 13 December 2017 - 17:34

Rene:

Wat een belevenissen en waaghalzerij! Wij kennen natuurlijk de rijstijl van de Rwandezen, deze zal niet veel schelen van die in Thailand, levensgevaarlijk dus zo'n scooter, gelukkig niks gebeurd!
    Geniet van jullie nachttrip, trusten

• 14 December 2017 - 06:48

Anja:

Heerlijk weer om te lezen! Veel fun in Chiang Mai!
    Mam

• 14 December 2017 - 13:32

Wendy:

Veel plezier! Je verhalen zijn super leuk.
    X wendy, michael en sophie